Na Slovensku priveľa solíme
Polievkové trendy: Menej soli, veľa zeleniny a bez pridaného glutamátu
Ľudia celosvetovo konzumujú veľa soli, denne 10 až 12 gramov, pritom zdravé stravovanie znamená spotrebovať denne 6 g soli, čo zodpovedá 2,4 g sodíka. Spotrebitelia by si mali obsah soli v polievkach viacej všímať a vyhľadávať také výrobky, ktoré viac vyhovujú zdravším stravovacím návykom.
Moderným stravovacím trendom vyšli v ústrety v prievidzskom závode svetovej potravinárskej jednotky - firmy Nestlé, kde obsah sodíka v instantných dehydrovaných polievkach postupne znižujú a jeho množstvo si môže každý zistiť na obale. Nové druhy polievok výrobkového radu MAGGI „Zo záhradky“ - Hovädzia, Slepačia, Šampiňónová a Knedličková, obohatili v tomto roku ich produkciu, ktorá sa tak rozšírila spolu na 16 druhov polievok. Všetky sú v súlade s moderným trendom ponúkať výrobky bez pridaného glutamátu a s menším obsahom soli. Vyvinula ich a otestovala pre jednotlivé trhy, podľa špecifických chutí zákazníkov, vývojová skupina prievidzského závodu Nestlé. Informoval o tom vedúci útvaru vývoja z tohto závodu Vladimír Mikuš.
,,V Prievidzi vyrábame aj ďalší rad polievok bez pridaného glutamátu a s vyšším obsahom zeleniny – MAGGI „Porcia zeleniny“. Sú to instantné polievky s najvyšším obsahom zeleniny na slovenskom a českom trhu. Jedna porcia zodpovedá 80 gramom (g) čerstvej zeleniny, čo je jedna pätina z dennej odporúčanej dávky. Spotrebiteľom stále ešte chutia slanšie chute a preto sme museli, v súlade s modernými zmenami v zložení a výživových vlastnostiach výrobkov, slanú chuť nahradiť vyšším množstvom ingrediencií. Medzi nimi dominuje predovšetkým zelenina, koreniny, slnečnicový olej a ďalšie prírodné prísady. Pri rešpektovaní chuťových preferencií našich spotrebiteľov a zachovaní vysokej kvality výrobkov sme v našich receptúrach obmedzili obsah sodíka, ako aj tukov, s obsahom transmastných kyselín. Rozširujeme ponuku výrobkov bez pridaného glutamátu a konzervačných látok “, vysvetlil V.Mikuš. Dodal, že trh veľmi dobre reagoval na ďalšiu novinku - detské polievky MAGGI Zo záhradky JUNIOR, ktoré majú najmenší obsah soli z výrobkového portfólia prievidzského závodu.
V roku 2006 vyhlásila Nestlé, spolu s ďalšími významnými potravinárskymi výrobcami, iniciatívu dobrovoľne označovať výrobky nielen informáciou o obsahu energie, bielkovín, tukov a sacharidov, ale tiež o obsahu vlákniny, sodíka, cukru a nasýtených mastných kyselín (tzv. „veľká osmička“), a to aj v prepočte na jednu porciu. Od roku 2007 preto na všetkých obaloch postupne uvádza tieto údaje a tiež vyjadrenie hodnoty uvedených živín v jednej porcii v percentách v pomere k tzv. odporúčanému dennému množstvu (GDA – Guideline Daily Amount).
,,Aj po privatizácii v roku 1992 pokračovala Nestlé v produkcii osvedčených výrobkov značky Carpathia a prevzala z vtedajšieho sortimentu 16 výrobkov. Súčasne urobila prieskum obľúbenosti rôznych príchutí a typov dehydrovaných výrobkov. Najlepšie dopadli knedličkové polievky a preto firma investovala značné prostriedky do rozšírenia výroby. Postupne pribudlo až 8 typov polievkových knedličiek. Najpredávanejšie sú polievky s krupicovými a pečeňovými knedličkami“, konštatoval V.Mikuš.
Dodal, že od roku 1993 vo vlastnom vývoji v Prievidze každoročne vyvinuli v priemere viac než 100 nových výrobkov, pritom do výroby bolo zaradených asi 60 výrobkov ročne. Cca 70% nových výrobkov predstavovali dehydrované polievky. Najväčšou stálicou je Francúzska polievka, vyrába sa už viac než 20 rokov podľa vlastnej receptúry. Prievidzský závod Nestlé vyrába potravinársky sortiment pod dvoma značkami - pod medzinárodnou strategickou značkou MAGGI (polievky, bujóny, korenie, hotové cestovinové jedlá, základy na prípravu jedál – tzv. fixy, omáčky a pod.) a pod značkou CARPATHIA polievky pre tuzemský trh. Filozofiou závodu je udržať si pozíciu kľúčového európskeho výrobcu Nestlé v oblasti dehydrovaných kulinárskych výrobkov.
„Kým do roku 1998 sme vyrábali iba pre slovenský a český trh, po reštrukturalizácii výrobných kapacít v spomínanom roku, sme rozšírili odbyt výrobkov z prievidzského závodu aj do Maďarska, na Ukrajinu, do Rumunska, Bulharska a krajín bývalej Juhoslávie. Nasledovalo Grécko, severské krajiny, Rakúsko, Španielsko, Portugalsko, Taliansko, Cyprus, Pobaltské krajiny. Kým pred rokom 1992 sa v závode vyrábalo ročne cca 4000 t výrobkov, v súčasnosti je objem výroby viac ako päťnásobný. Hodnota tržieb z vlastnej produkcie prekračuje 1,7 miliardy korún a vyvážame do 23 krajín Európy. Pre každý z týchto trhov výrobky prispôsobujeme tamojším kulinárskym zvyklostiam, takže sa v rôznych krajinách môže zrovnateľné výrobky chuťovo mierne líšiť“, vysvetlil tajomstvo úspechu V. Mikuš.
Zverejnené: 10. 12. 2008